De leraars van Balletstudio’s Laffont- du Toit

leraars

v.l.n.r.: Ian du Toit-Steyn, Johan GoessensCarolien Van Kerkhoven, Veerle Fack, Ingolf Collmar

Ian du Toit – Steyn

• leraar klassieke dans en repertoire, caratèredans
  • artistiek directeur en huischoreograaf van Stichting Klassieke dans
  • geeft freelance dansstages en studeert zijn balletten in bij andere dansscholen

Ian du Toit-Steyn volgde zijn balletopleiding aan de Pretoria School of Art, Ballet & Music in Zuid-Afrika, en behaalde het Advanced diploma aan de Royal Academy of Dance in Londen. Hij werd opgeleid in het klassieke repertorium, pas de deux, moderne, historische en folkloristische dans. Na zijn opleiding danste Ian du Toit-Steyn bij het TRUK (PACT) ballet in Zuid-Afrika, het Nationaal Ballet van Nederland en het Koninklijk Ballet van Vlaanderen. In 1989 behaalde hij het diploma Docent Klassieke Dans en Bewegingsleer aan de Artesis Hogeschool Antwerpen. Hij verbond er zich 10 jaar lang als docent pas de deux en historische dans. Sinds 1988 doceert hij klassieke dans aan het Lemmensinstituut te Leuven.

Johan Goessens

• leraar klassieke dans, pas de deux en barokdans
  • algemeen leider, repetent en balletmeester bij Stichting Klassieke dans
  • leidt Atelier Johannes
  • solist bij Compagnie Les Coryphées en Modern Barock Ensemble
  • werkt freelance voor andere balletscholen als danser, balletleraar en repetent

Johan Goessens begon op 23-jarige leeftijd zijn klassieke dansopleiding bij Véronique Volckaert. Een jaar later kwam hij terecht bij Ian du Toit-Steyn, die tot op heden zijn hoofdleraar en grote voorbeeld is. Hij behaalde met onderscheiding het Intermediate Diploma aan de International Society of Teachers of Dancing. Johan werd ook opgeleid in renaissance-en barokdans, door Gerda Van den Bosch en Sigrid T’Hooft. Momenteel wordt hij in barokdans onderwezen door Ingolf Collmar.

Carolien Van Kerkhoven

• leraar klassieke dans, pointes en répertoire
  • solist bij Compagnie Les Coryphées en Modern Barock Ensemble

Carolien Van Kerckhoven begon haar balletopleiding bij Il Cigno vzw in Merelbeke. Ze behaalde haar diploma van professioneel dansleraar aan de Artesis Hogeschool Antwerpen in 2005. Ze is als vaste dansleraar verbonden aan Balletstudio’s Laffont-du Toit en de Stedelijke Muziekacademie van Gentbrugge.

Veerle Fack

• leraar contredances en pré-caractère voor kinderen
  • solist bij Modern Barock Ensemble
  • dansmeester op contredanscursussen en op dansbals

Veerle Fack begon in 1988 met historische dans bij de dansgroep Chierlycke Danseryen van het Instituut voor Historische DansPraktijk. Sinds 1992 neemt ze ook deel aan cursussen barokdans in Frankrijk, USA, Engeland en Duitsland. Vanaf 2004 volgt ze regelmatig les bij Ingolf Collmar, en sinds 2005 bij Laffont-du Toit.

Ingolf Collmar

• leraar barokdans
  • artistiek leider Modern Barock Ensemble
  • freelance barokdanser en -docent

Ingolf Collmar startte na zijn opleiding plastische kunsten studies in dans en choreografie in Dresden en Leipzig. Hij behaalde zijn diploma’s van choreograaf en dansleraar in 1989. Hij is momenteel dansdocent aan de Hochschule für Film und Fernsehen Konrad Wolf in Potsdam. Daarnaast is hij danser en dansdocent in barokdans en geeft tal van cursussen in Duitsland en daarbuiten. Samen met Veerle Fack leidt hij jaarlijks de contredans cursussen in Kasteel d’Ursel.