Over ons

Stichting Klassieke Dans zet zich in voor de herwaardering van klassieke en historische dans bij een zo breed mogelijk publiek.
Om deze visie te realiseren bestaat SKD uit vijf onderdelen:

• Compagnie Les Coryphées: De balletcompagnie werd opgericht in 1997 door Ian du Toit-Steyn en Johan Goessens. De voornaamste doelstelling is het brengen van ballet naar een breder publiek, zowel voor het bestaande repertorium als voor nieuwe creaties. De dansgroep bestaat uit dansers die zich op een degelijk niveau wensen in te zetten. Het geheel wordt professioneel onderricht, gedanst, geënsceneerd, gekostumeerd en belicht. Sedert de oprichting heeft de balletgroep reeds meer dan 40 nieuwe/herwerkte projecten op scene gezet. Al deze producties werden gechoreografeerd/bewerkt door Ian du Toit-Steyn. De compagnie wordt daarnaast ook regelmatig gevraagd om evenementen te verzorgen. Een volledig overzicht van ons repertorium vindt u hier.
  • Modern Barock Ensemble: Deze barokcompagnie werd opgericht in 2010 en houdt zich bezig met het brengen van zowel authentieke als nieuwe creaties van 17e en 18e eeuwse bal- en theaterdansen naar een breder publiek. Net zoals bij compagnie Les Coryphées worden de dansers gerekruteerd uit het leerlingenbestand van Balletstudio’s Laffont-du Toit. De dansgroep wordt versterkt met een kamerorkest dat bestaat uit 6 vaste muzikanten en een 12-tal zangers, aangevuld met losse medewerkers. Jaarlijks brengen ze producties in de Stadsschouwburg te Sint-Niklaas. Een volledig overzicht van ons repertorium vindt u hier.
  • Atelier Johannes: Dit professioneel naaiatelier staat in voor ontwerp en uitvoering van danskostuums, kostuumaccessoires, decors en achtergronddoeken voor de dansproducties van Compagnie Les Coryphées en Modern Barock Ensemble.

diagram2